MVV

Julkkikset ja kasinomainonta

22.6.2019

Kasinoiden mainonta on Suomessa laitonta julkisilla TV-kanavilla, jotka isännöidään Suomessa. Tähän kastiin kuuluvat siis kaikki tutut TV-kanavat, kuten esimerkiksi TV1, TV2, MTV3 ja Nelonen. Sitten on taas muita kanavia, kuten Music Television, joka on tuotettu ulkomailla, ja siitä syystä sillä kanavalla saa laillisesti näyttää kasinomainoksia Suomessakin. Kasinoiden mainonnan kinkkisyys on ymmärrettävästi haaste kasinoille, koska he […]

Kasinoiden mainonta on Suomessa laitonta julkisilla TV-kanavilla, jotka isännöidään Suomessa. Tähän kastiin kuuluvat siis kaikki tutut TV-kanavat, kuten esimerkiksi TV1, TV2, MTV3 ja Nelonen. Sitten on taas muita kanavia, kuten Music Television, joka on tuotettu ulkomailla, ja siitä syystä sillä kanavalla saa laillisesti näyttää kasinomainoksia Suomessakin.

Kasinoiden mainonnan kinkkisyys on ymmärrettävästi haaste kasinoille, koska he tietysti tarvitsevat kannattavuuden nimissä jatkuvasti uusia pelaajia sivustoilleen, aivan niin kuin muutkin yritykset. Heille onkin siitä syystä erityisen tärkeää, että kaikki julkinen mainonta on mahdollisimman tehokasta.

Tehokkaana keinona monet kasinot käyttävät mainonnassaan julkisuuden henkilöitä. Tällä tavalla moni, joka ei muuten kohtaisi kasinomainintaa, voi sattumalta törmätä sellaiseen. Nettikasinoiden mainoksiin voi esimerkiksi törmätä YouTubesta – ja samasta syystä, kuin MTV:n kohdalla, nämä mainokset ovat siellä täysin laillisia, koska YouTubea ei tuoteta Suomessa.

Viimeisin Rizk-julkkis on Juhani Tamminen.

Kasinoilla on olemassa myös uudempi, ovela keino mainostaa erityisesti kolikkopelejä. He lyöttäytyvät yhteistyöhön julkkisten kanssa sillä tavalla, että tunnettu henkilö julkaisee klipin siitä, kuinka he pelaavat rahapelejä jollain tietyllä nettikasinolla. Näihin julkaisuihin liittyy usein suurempi voitto, jonka julkkis lunastaa. Tämä on tietysti juuri sitä, mitä kasinopelaaja tavoittelee pelaamisellaan. Kun julkkiksen normaalia suurempi seuraajajoukko näkee tällaisen videon, se voi luonnollisesti aiheuttaa videon ”orgaanista” leviämistä, eli ihmiset kiinnostuvat voitosta ja jakavat videota eteenpäin omille seuraajilleen. Tämä on nykyaikana erittäin tehokasta mainontaa, ja kasinoiden täytyy olla varovaisia sen kanssa, ettei videota käsitetä suoranaisena, laittomana mainontana. He saattavat esimerkiksi suoranaisen rahallisen palkkion sijaan antaa julkimolle runsaasti ilmaista pelirahaa tai suuria kasinobonuksia sitä vastaan, että he jakavat pelikokemuksiaan seuraajiensa kanssa.

On siis päivän selvää, että kaikki nettikasinot ovat melkoisen riippuvaisia arvokkaasta mainostusajasta julkisuuden henkilöiden kanssa. He jatkavat mainonnan taistoa vastarinnasta huolimatta Suomessa, jossa kasinon pärjääminen ei ole maailman helpoimmasta päästä lakien vuoksi.

Kasinoihin yhdistettyjä julkisuuden henkilöitä

Keitä julkkiksia sitten Suomessa on yhdistetty kasinoiden mainontaan? Ainakin entinen F1 -kuski Mika Salo on promotoinut Ninja Casinoa. Suositun Rizkin mainoksissa on nähty useita suomalaisia julkkiksia, kuten UFC -vapaaottelija Makwan Amirkhani ja fitness-urheilija / malli Sofia Ruusila. Maailmalla samaista kasinoa on mainostanut esimerkiksi tunnettu näyttelijä Kevin Dillon.

Kolikkopelit -kasino on käyttänyt TV:stäkin tuttua Jethro Rostedtiä. Cristal Snow, Niko Saarinen, Sauli Koskinen, Esko Eerikäinen ja Tea Khalifa on nähty Seiska -lehden bileissä CasinoEuron rinnalla. CasinoEurolla ja Sampo Kaulasella on myös ollut kiistelty kohu-yhteistyö, kun Kaulanen ei myöntänyt mainostavansa kasinoa, vaan julkaisseen vain videon pelaamista, jolla hän lunasti ison voiton slottipelissä. Petteri Ahomaa on mainostanut NordicBetiä, sekä toinen F1 -legenda Mika Häkkinen ja niin ikään jääkiekkolegenda Esa Tikkanen ovat molemmat olleet Unibetin riveissä. Sami Hedberg on yhteistyössä Veikkauksen kanssa.